Events

Familiar Façades. An inquiry into class-cultural interpretations of architecture and the inclusiveness of public libraries

Op 9 September zal Dennis Mathysen zijn doctoraatsproefschrift “Familiar Façades. An inquiry into class-cultural interpretations of architecture and the inclusiveness of public libraries” publiek verdedigen aan de Vrije Universiteit Brussel. Lees hier meer over het doctoraatsonderzoek van Dennis.

Read more

Education-based status: exploring the institutional effects of education

On September 2, Jochem van Noord will defend his doctoral dissertation “Education-based status: exploring the institutional effects of education” at Rijksuniversiteit Groningen. Learn more about the event and the dissertation here.

Read more

Hoe beleef jij cultuur in coronatijden? Neem deel aan ons onderzoek!

Onderzoeksgroep TOR onderzoekt opnieuw de impact van de coronacrisis op cultuurparticipatie, in samenwerking met publiq en het Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie. Welke plaats krijgt cultuur momenteel in ons leven? Wat zijn de behoeften? Neem voor 5 april deel aan deze studie en verspreid deze oproep verder.

Read more

Minicongres Vaderschap

Op 11 februari organiseerde Opvoedingswinkel Genk een online minicongres over vaderschap met als centrale vraag: Op welke manier en met welke inhoud kunnen we het vaderperspectief op ouderschap zichtbaar maken? Socioloog Theun Pieter van Tienoven nam deel met een bijdrage over de verdeling van huishoudelijk werk en de kinderzorg tussen mannen en vrouwen, genderongelijkheid in ervaren tijdsdruk en de gevolgen van de COVID-19 pandemie op het dagelijks leven.

Read more

Book launched “Migration, Equality & Racism. 44 opinions”

More than 80 VUB academics and co-authors have joined forces for this book and take a stance on migration, equality and racism in 44 thought-provoking and informed opinion pieces.

Read more

Boekvoorstelling “Verschillen in onderwijs. Streven naar excellentie en gelijke onderwijskansen”

Dit boek gaat in op studies naar schoolloopbanen van leerlingen, schoolbeleid ten aanzien van leerlingen, schoolbeleid ten aanzien van leerkrachten en de organisatie van het onderwijs. Deze publicatie is een bundeling van studies die zijn uitgevoerd door het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO), in opdracht van de Vlaamse overheid.

Read more

COVID-19 en gendergelijkheid op de werkvloer

Op 8 oktober organiseerde het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen het webinar ‘COVID-19 EN GENDERGELIJKHEID OP DE WERKVLOER: UITDAGINGEN EN AANPAK’. VUB-socioloog Theun Pieter van Tienoven presenteerde de recentste cijfers van het COVID-19 tijdbestedingsonderzoek.

Read more

Time Use Week 2020

The Barcelona Time Use Initiative for a Healthy Society will hold is 7th Time Use Week from 23 to 27 November online. Over 20 international time-use experts, including sociologist Prof. Ignace Glorieux, will contribute to this event. This year’s edition is aimed at connecting public institutions, organisations, civil society and time-use research to move forward together towards a better time use, to share experiences and knowledge between different disciplines working around time use, and to have an impact on the international media and political agendas and the discourse of time policies.

Read more

A sociological perspective on human-home interaction

On 10 October 2019, Petrus te Braak, senior Researcher of the TOR research group, was invited to speak at the Healthy Buildings Day 2019. This event is organised annually by VELUX to gather together key players involved in the construction industry on topics such as healthy buildings, design, user trends and resident behaviour.

Read more

Nieuw JOP-boek “Jongeren in Cijfers en Letters 4”

Op 22 maart 2019 stellen onderzoekers van het Jeugdonderzoeksplatform hun nieuwe JOP-boek “Jongeren in cijfers en letters 4” voor. In dit boek worden de eerste bevindingen op basis van de nieuwe JOP-data, verzameld in 2018, gerapporteerd. Thema’s die bestudeerd worden zijn welbevinden, genderattitudes, politiek, etnische intergroepsrelaties, dader en slachtofferschap van criminaliteit, schoolbeleving en vrijetijdsbesteding. TOR-onderzoekers schreven […]

Read more

Publications

Familiar Façades. An inquiry into class-cultural interpretations of architecture and the inclusiveness of public libraries

Op 9 September zal Dennis Mathysen zijn doctoraatsproefschrift “Familiar Façades. An inquiry into class-cultural interpretations of architecture and the inclusiveness of public libraries” publiek verdedigen aan de Vrije Universiteit Brussel. Lees hier meer over het doctoraatsonderzoek van Dennis.

Read more

Education-based status: exploring the institutional effects of education

On September 2, Jochem van Noord will defend his doctoral dissertation “Education-based status: exploring the institutional effects of education” at Rijksuniversiteit Groningen. Learn more about the event and the dissertation here.

Read more

Het systeem van vroege studiekeuze in het hiërarchische secundair onderwijs heeft een grote impact op de organisatie van OKAN en de studieloopbaan van OKAN-leerlingen

Laura Emery en collega’s onderzochten hoe de vroege studiekeuze en de hiërarchische ordening van het Vlaams onderwijs de oriëntatie van OKAN-leerlingen beïnvloedt. Ze deden daarbij etnografisch onderzoek in OKAN-scholen en vonden dat OKAN-leerlingen vaak al erg vroeg (na twee weken) ingedeeld worden in niveaugroepen die bepalend zijn voor hun doorstroom naar het regulier onderwijs.

Read more

Conflictdenken in Europa

In het huidige publieke debat lijken we steeds meer onderlinge verdeeldheid te zien en krijgen scherpe tegenstellingen tussen wij (de gewone burger, de Nederlanders, de armen, de jongeren, de heteroseksuelen) en zij (de elite, de immigranten/vluchtelingen, de rijken, de ouderen, de LGBTQIA+ gemeenschap) de ruimte. Maar tussen welke groepen zien mensen eigenlijk conflict in de samenleving? En bestaat er zoiets als conflictdenken, de neiging om de wereld te zien door de lens van conflict ongeacht de specifieke groepen?

Read more

Opinie: ‘Ken volledige sociale rechten toe vanaf 4/5e VTE’

Onderzoeker Franne Mullens schreef op vraag van Samenleving en Politiek een voorstel uit m.b.t. de sociale zekerheid post-covid. Haar voorstel: ‘Ken volledige sociale rechten toe vanaf 4/5e VTE’.

Read more

Minst ervaren leraars staan voor kwetsbaarste klassen: ‘Een van de drama’s van Vlaams onderwijs’

Terwijl ze net nood hebben aan de beste ondersteuning, krijgen de kwetsbaarste leerlingen doorgaans de leerkrachten met de minste ervaring voor hun klas. Dat blijkt uit eens vervolgrapport op het vijfjarige TALIS-onderzoek. “Eigenlijk vergroot je dus de problemen die er al zijn: de ongelijkheid en segregatie worden er enkel groter door.”

Read more

Stereotiepe beroepsvoorkeuren bij jonge adolescenten: een kwestie van competenties of cultuur?

In hun recent verschenen artikel gaan Laora Mastari, Bram Spruyt en Jessy Siongers na hoe stereotiepe beroepsvoorkeuren bij jonge adolescenten gevormd worden.

Read more

Geen Vlaming, Belg of Marokkaan, maar Brusselaar

“Brusselse jongeren voelen zich het meest verbonden met Brussel, meer dan met België, Vlaanderen, Wallonië of eventueel het land waar hun roots liggen”. Deze bevinding van TOR-onderzoekers, Petrus te Braak, Laora Mastari, Hélène Lemblé en Gil Keppens werd vorige week gepresenteerd in het boek Migratie, gelijkheid en racisme. 44 opinies. In De Standaard van vrijdag 2 februari werd het boekhoofdstuk over de Brusselse identiteit besproken in een interview met Petrus te Braak.

Read more

Opinie: Tolerantie tegenover LGBTQ+ kan in religies zelf gevonden worden

Onverdraagzaamheid ten opzichte van homo’s/lesbiennes heeft niet noodzakelijk te maken met het feit dat iemand gelovig is, maar wel met hoe iemand religie beleeft. De oplossing voor het verband tussen religie en vooroordelen ten opzichte van LGBTQ+ schuilt dan ook niet in het klassieke secularisatiedenken, dat ervan uitgaat dat religie door voortschrijdende modernisering sowieso aan belang en betekenis verliest. Wel moeten we manieren vinden om een religieuze questoriëntatie te cultiveren bij gelovigen en wellicht ook bij overtuigde secularisten.

Read more

Etnisch verbonden en/of tevreden? Een onderzoek naar de rol van etnische diversiteit op school

Onderzoekers van onderzoeksgroep TOR onderzochten de relatie tussen etnische verbondenheid, levenstevredenheid en etnische diversiteit op school bij adolescenten uit verschillende etnische groepen.

Read more

Press and Media Mentions

Omarm de sleur in je leven

Wie de verveling in het werk verdrijft, kan nog steeds sleur voelen. Dat is niet per se slecht, vindt Theun Pieter van Tienoven. In de Volkskrant legt hij uit waarom we niet zonder routines kunnen.

Read more

Opinie: Schenk uw vader eens géén biermand of barbecueset

Wie cadeaus voor zijn vader zoekt, komt bijna meteen bij stereotiepe suggesties uit: van gereedschap tot gepersonaliseerde whiskyflessen. Op Vaderdag zouden we rol patronen net moeten doorbreken, vindt Theun Pieter van Tienoven.

Read more

Franstalige gemeenschap kort zomervakantie in: “goed idee voor vlaanderen”

De Franstalige Gemeenschap gaat de schoolvakanties vanaf 2022 hervormen. De zomervakantie wordt ingekort, de herfst- en krokusvakantie zullen voortaan twee weken duren. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts houdt de boot voorlopig af voor Vlaamse scholen. Onderzoeksgroep TOR pleitte 25 jaar geleden al voor een kortere zomervakantie.

Read more

Tot de afwas ons scheidt: na 200 jaar feminisme blijft het huishouden vooral vrouwenwerk

Zes uur per week. Zoveel tijd besteedt een Belgische vrouw meer aan het huishouden dan haar (mannelijke) partner. Tel daar nog de twee uur bij die moeders wekelijks meer besteden aan zorgtaken, en je hebt een volle – onbetaalde – werkdag. Naar aanleiding van moederdag, onderschrijven TOR-onderzoekers Ignace Glorieux en Franne Mullens in Knack Weekend de werklast die moeders anno 2021 te beurt valt.

Read more

“Thuiswerken wordt niet het nieuwe normaal, het sociale contact met collega’s is te belangrijk”

Tijdens de eerste lockdown werden we wakker geschud. Alles viel een beetje stil. Ook een jaar later ziet het werken er nog steeds anders uit. We werken bijna allemaal van thuis, vergaderen online, en lunchen tegenwoordig aan onze eigen keukentafel. Wat heeft deze manier van werken ons al geleerd? Wat blijft daar van over als het effect van corona uitgewerkt is? Socioloog Ignace Glorieux reflecteert over hoe het leven er na corona zal uitzien in De Wereld van Sofie op Radio1.

Read more

Ouderschapsverlof, het geboortegeschenk dat iedereen gelukkig maakt

Volvo Cars geeft al zijn werknemers die vanaf 1 april een kind krijgen of adopteren 6 maanden ouderschapsverlof. ‘De beslissing of je hierin meegaat, is een clash tussen maatschappelijke en persoonlijke normen’, zegt socioloog Theun Pieter van Tienoven in De Standaard.

Read more

Opinie: ‘Ken volledige sociale rechten toe vanaf 4/5e VTE’

Onderzoeker Franne Mullens schreef op vraag van Samenleving en Politiek een voorstel uit m.b.t. de sociale zekerheid post-covid. Haar voorstel: ‘Ken volledige sociale rechten toe vanaf 4/5e VTE’.

Read more

‘De afgelopen 50 jaar is er noch voor zwarten, noch voor vrouwen veel veranderd’

Op deze 110ste internationale vrouwendag schreef Ignace Glorieux als één van 110 stemmen voor Knack waarom een vrouwendag nog steeds nodig is.

Read more

7 tips die élke leraar kan gebruiken tegen spijbelen en schooluitval

Spijbelen en schooluitval komen in elke school voor. Welke leerlingen in jouw klas blijven te lang onder de radar? En waarom werken strafstudies niet? Onderzoekers Bram Spruyt en Gil Keppens willen elke leraar alert maken voor spijbelaars. In Klasse geven zij 7 tips mee.

Read more

Papa aan de haard

Hoe zeldzaam blijft de huisman? ELLE België ging op zoek naar het antwoord op basis van getuigenissen en het onderzoek van socioloog Theun Pieter van Tienoven

Read more