Jessy Siongers
Publications
Journal article
- Spruyt, B., F. Van Droogenbroeck, J. Siongers, D. Kavadias (2023): Het lerarentekort kritisch bekeken vanuit internationaal vergelijkend perspectief. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 2022-2023, 1: 19-27 - TOR 2023/1.
- Luong Sermant, N., J. Siongers (2021): Cultuurparticipatie voor allen … of toch niet? Een studie naar drempels voor cultuurparticipatie bij jongeren met en zonder migratieachtergrond in Vlaanderen. Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten, 4: 44-72 - TOR 2022/4.
- Demarsin, B., S. Rap, J. Siongers (2021): Kinderrechten, kunst en cultuur. Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten, 4: 3-8 - TOR 2022/2.
- Mastari, L., B. Spruyt, J. Siongers (2022): The perks and pitfalls of conformity: unravelling the role of gender conformity in friendship satisfaction among adolescents. Journal of Youth Studies, [Online First], DOI: 10.1080/13676261.2021.2022110, - TOR 2022/1.
- Siongers, J., L. Bradt (2021): Welbevinden vanuit het perspectief van kinderen Een analyse naar het subjectief welbevinden van kinderen in Vlaanderen in vergelijking met dat van kinderen uit andere Europese regio’s. Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten, 2: 92-111 - TOR 2021/26.
- Spruyt, B., F. Van Droogenbroeck, L. Van den Borre, L. Emery, G. Keppens, J. Siongers (2021): Teachers’ perceived societal appreciation: PISA outcomes predict whether teachers feel valued in society. International Journal of Educational Research, 109, 101833: 1-12 - TOR 2021/25.
- Mastari, L., B. Spruyt, J. Siongers (2021): Preadolescents’ Stereotypical Occupational Preferences: a Matter of Competence or Culture? Child Indicators Research, Online First., - TOR 2021/4.
- Mastari, L., B. Spruyt, G. Keppens, F. Van Droogenbroeck, L. Emery, J. Siongers (2021): Connected and satisfied. The relationship between ethnic connectedness, life satisfaction and ethnic school composition among adolescents from nine ethnic groups. International Journal of Intercultural Relations, 80: 250-261 - TOR 2021/1.
- Spruyt, B., F. Van Droogenbroeck, J. Siongers, L. Bradt (2020): When Individual Differences Meet Society: On the Complex Relationships Between Boredom Proneness, Material Deprivation, and Aspects of Subjective Well-Being Among Young Adolescents. Youth & Society [Online First], - TOR 2020/16.
- Spruyt, B., F. Van Droogenbroeck, L. Mastari, J. Siongers, G. Keppens (2019): Ervaren discriminatie in een samenleving van minderheden. Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten, 2019, 4: 409-424 - TOR 2019/32.
- Siongers, J., G. Keppens, B. Spruyt, F. Van Droogenbroeck (2019): On the digital lane to citizenship? patterns of internet use and civic engagement amongst Flemish adolescents and young adults. Journal of Social Science Education, - TOR 2019/25.
- Mastari, L., B. Spruyt, J. Siongers (2019): Benevolent and Hostile Sexism in Social Spheres: The Impact of Parents, School and Romance on Belgian Adolescents’ Sexist Attitudes. Frontiers in Sociology, 4, 47: 1-13 - TOR 2019/15.
- Van Droogenbroeck, F., B. Spruyt, J. Siongers, G. Keppens (2017): Religious Quest Orientation and Anti-Gay Sentiment: Nuancing the Relationship Between Religiosity and Negative Attitudes Toward Homosexuality Among Young Muslims and Christians in Flanders. Journal for the Scientific Study of Religion, - TOR 2017/8.
- Spruyt, B., L. Vandenbossche, G. Keppens, J. Siongers, F. Van Droogenbroeck (2016): Social Differences in Leisure Boredom and its Consequences for Life Satisfaction Among Young People. Child Indicators Research, : 1-19 - TOR 2017/4.
- Keppens, G., J. Siongers, B. Spruyt, L. Vandenbossche, F. Van Droogenbroeck (2016): De slagkracht van populisme. Een onderzoek naar de houding tegenover populisme bij jongeren en jongvolwassenen in Vlaanderen. Beleid en Maatschappij, 43, 1: 4-23 - TOR 2016/6.
- Siongers, J., G. Keppens, L. Vandenbossche, B. Spruyt, F. Van Droogenbroeck (2015): Langs digitale weg dan maar? Patronen van internetgebruik en politieke participatie bij Vlaamse jongeren. Sociologos. Tijdschrift voor Sociologie, 36, 4: 333-353 - TOR 2015/51.
- Van Droogenbroeck, F., M. Elchardus, J. Siongers, B. Spruyt (2013): Attritie bij senior leerkrachten: oorzaken en motieven van hun (vroegtijdige) uittrede. Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, 29, 1: 7-26 - TOR 2013/13.
- Elchardus, M., J. Siongers (2011): First Names as Collective Identifiers: An Empirical Analysis of the Social Meanings of First Names. Cultural Sociology, 5, 3: 403-422 - TOR 2011/26.
- Siongers, J., W. Smits, D. Vanherwegen (2010): Amateurkunsten in beeld gebracht: een blik op enkele onderzoeksresultaten. Gids sociaal-cultureel en educatief werk, 58, juni 2010: 173-206 - TOR 2010/19.
- Elchardus, M., E. Huyge, D. Kavadias, J. Siongers, G. Vangoidsenhoven (2010): Leraars, leer ze me kennen. Een vergelijking tussen leraars en andere beroepsgroepen. Impuls voor onderwijsopleiding, 40, 3: 107-119 - TOR 2010/12.
- Kavadias, D., J. Siongers (2009): Van autoritaire schoolmeesters tot democratische leraren. De evolutie van autoritarisme bij Vlaamse leerkrachten over een halve eeuw beschouwd (1953-2002). Tijdschrift voor Sociologie, 30, 2009/1: 55-83 - TOR 2009/9.
- Siongers, J., W. Smits (2005): Jongeren en politiek. Maatschappelijke betrokkenheid is een werkwoord. TGL Spiritualiteit, 61, 1: 51-64 (Themanummer: Hoe verscheiden? Geloof en politiek) - TOR 2005/13.
- Elchardus, M., J. Siongers (2007): Ethnocentrism, taste and symbolic boundaries. Poetics, 35: 215-238 - TOR 2005/2.
- Siongers, J. (2004): De feminisering van het lerarenberoep: een probleem of een zegen. Samenleving en Politiek, 11, 4: 13-20 - TOR 2004/48.
- Siongers, J. (2003): Gevolgen van de feminisatie van het lerarenberoep in Vlaanderen voor de onderwijskwaliteit in het secundair onderwijs. School en Samenleving, 4, oktober: 7-26 - TOR 2003/58.
- Elchardus, M., J. Siongers (2003): Cultural Practice and Educational Achievement: The Role of the Parents’ Media Preferences and Taste Culture. The Netherlands' Journal of Social Sciences, 39, 3: 151-171 - TOR 2003/23.
- Siongers, J., W. Smits (2002): Jongeren als onderzoekers: van onderzoeksobject tot medewerkers. Krax: Vakblad van het jeugdwerk, 2, 2: 28-30 - TOR 2002/69.
- Elchardus, M., J. Siongers (2003): Racisme, een kwestie van smaak? Een onderzoek bij jongeren uit het 4de en het 6de jaar secundair onderwijs in Vlaanderen. Sociologische Gids, jg 50, 3: 259-284 - TOR 2002/25.
- Elchardus, M., J. Siongers (2001): The Malaise of Limitlessness: An Empirical Study of the Relation between Detraditionalization, Meaningfulness and Malaise. Ethical Perspectives, 8, 3: 179-201 - TOR 2001/67.
- Siongers, J. (2001): Mogelijkheden en grenzen van de schoolse invloed op de burgerzin van jongeren. Handboek Leerlingenbegeleiding, 32, april: 35-48 - TOR 2001/6.
- Siongers, J. (2000): Jongeren in de jaren negentig. Mensen onderweg, 102, december: 24-28 - TOR 2000/56.
- Elchardus, M., D. Kavadias, J. Siongers (2000): Hebben scholen een invloed op de waarden van jongeren? Samenvatting van het onderzoek naar de doeltreffendheid van waardevorming in het secundair onderwijs. Mores, 4, 224: 326-382 - TOR 2000/46.
- De Groof, S., J. Siongers (1999): Schoolse en niet-schoolse participatie bij jongeren. Een schets van het profiel en de houdingen van participerende jongeren. Tijdschrift voor Sociologie, 40, 3-4: 471-500 - TOR 1999/68.
- Elchardus, M., D. Kavadias, J. Siongers (1999): ‘Wir haben es nicht gekonnt?’ Over de mogelijke invloed van de scholen op het etnocentrisme van de laatstejaars leerlingen in de Vlaamse secundaire scholen. Driemaandelijkse Tijdschrift van de Auschwitz-Stichting, 64, juli-september: 5-22 - TOR 1999/44.
- Elchardus, M., D. Kavadias, J. Siongers (1999): Instroom of School? De invloed van scholen en andere socialisatievelden op de houdingen van leerlingen. Mens & Maatschappij, 74, 3, november: 250-268 - TOR 1999/18.
- Kavadias, D., J. Siongers, F. Stevens (1999): Jongeren en politiek. Samenleving en Politiek, 6, 6: 19-33 - TOR 1999/10.
- Elchardus, M., D. Kavadias, J. Siongers (1999): Kunnen scholen opvoeden? Over de invloed van de scholen op de waarden van jongeren. Tijdschrift voor Onderwijsrecht & Onderwijsbeleid, 5-6: 305-316 - TOR 1999/6.
Book
- Bradt, L., S. Pleysier, J. Put, J. Siongers, B. Spruyt (2019): Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 4, de JOP-kindmonitor en de JOP-school-monitor 2. Leuven: Acco (275 blz.) - TOR 2019/7.
- Spruyt, B., J. Siongers (2014): Gender(en). Over de culturele constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren. Leuven: Acco (352 blz.) - TOR 2014/63.
- Bradt, L., S. Pleysier, J. Put, J. Siongers, B. Spruyt (2014): Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de Jop-monitor III en de Jop-schoolmonitor 2013. Leuven: Acco - TOR 2014/8.
- Glorieux, I., J. Siongers, W. Smits (2012): Mark Elchardus. Cultuursociologie buiten de lijnen. Leuven: LannooCampus (420 blz.) - TOR 2012/36.
- Vettenburg, N., J. Deklerck, J. Siongers (2010): Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen van de JOP-monitor 2. Leuven: Acco (328 blz.) - TOR 2010/5.
- Lievens , J., M. Elchardus, D. Vanherwegen, J. Siongers, W. Smits, G. Vangoidsenhoven (2009): Amateurkunsten in beeld gebracht. Gent: Forum voor Amateurkunsten (239 blz.) - TOR 2009/48.
- Elchardus, M., J. Siongers (2009): Vreemden. Naar een cultuursociologische benadering van etnocentrisme. Tielt: LannooCampus (334 blz.) - TOR 2009/20.
- Elchardus, M., E. Huyge, D. Kavadias, J. Siongers, G. Vangoidsenhoven (2009): Leraars. Profiel van een beroepsgroep. Tielt: LannooCampus (192 blz.) - TOR 2009/19.
- Vettenburg, N., J. Deklerck, J. Siongers (2009): Jongeren binnenstebuiten. Thema`s uit het jongerenleven onderzocht. Leuven: Acco (224 blz.) - TOR 2009/7.
- Siongers, J., D. Kavadias (2000): Les jeunes contre l’exclusion. Bruxelles: Labor / La Fondation Roi Baudouin / Fonds P&V (215 blz.) - TOR 2000/58.
- Siongers, J., D. Kavadias (2000): Proeve(n) van politiek. Jongeren tegen de sociale uitsluiting van jongeren. Brussel: Labor / Koning Boudewijnstichting / Fonds P&V (210 blz.) - TOR 2000/45.
Book chapter
- Mastari, L., G. Keppens, B. Spruyt, F. Van Droogenbroeck, L. Emery, J. Siongers (2021): Zo eenvoudig is het niet: de complexe relatie tussen etnische verbondenheid, levenstevredenheid en etnische schoolsamenstelling bij jongeren. In: Bradt, L, Spruyt, B & Coenen, E. (Red.), Over leven op school. De rol van school in het leven van jongeren., Leuven: Acco: 47-66 - TOR 2021/34.
- Van Droogenbroeck, F., B. Spruyt, J. Siongers (2021): Tolerantie ten aanzien van LGBT’s kan van in religies worden ontwikkeld. In: Adam, I., Adefioye, T., D'Agostino, S., Schuermans, N. & Trauner, F. (Eds.), Migratie, Gelijkheid & Racisme. 44 Opinies., Brussels: VUBPRESS: 200-204 - TOR 2021/6.
- Van Droogenbroeck, F., B. Spruyt, J. Siongers (2021): Tolerance Towards LGBT Can Be Developed from within Religions. In: Adam, I., Adefioye, T., D'Agostino, S., Schuermans, N. & Trauner, F. (Eds.), Migration Equality & Racism. 44 Opinions., Brussels: VUBPRESS: 189-193 - TOR 2021/5.
- Van Droogenbroeck, F., B. Spruyt, J. Siongers (2020): Stress, oorzaken van stress en de mentale en fysieke gezondheid bij leraren en schoolleiders. Een intercomparatief perspectief. In: G. De Ruytter & A. Martin (Eds.), Teamzorg is zelfzorg. Werken in een gezonde schoolcultuur., Brussel: Politeia: 23-35 - TOR 2020/36.
- Mastari, L., B. Spruyt, J. Siongers (2019): Genderidentiteit en genderattitudes bij Vlaamse jongeren. In: Lieve Bradt, Stefaan Pleysier, Johan Put, Jessy Siongers, Bram Spruyt (Red.), Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 4, de JOP-kindmonitor en de JOP-school-monitor 2, Leuven: Acco: 251-273 - TOR 2019/11.
- Siongers, J. (2019): Etnische intergroepsrelaties bij jongeren in de superdiverse samenleving. In: Lieve Bradt, Stefaan Pleysier, Johan Put, Jessy Siongers, Bram Spruyt (Red.), Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 4, de JOP-kindmonitor en de JOP-school-monitor 2, Leuven: Acco: 103-129 - TOR 2019/9.
- Spruyt, B., J. Siongers, S. Pleysier, J. Put, L. Bradt (2019): De ‘staat van de jeugd’: methodologische achtergrond bij de JOP-monitoren. In: Lieve Bradt, Stefaan Pleysier, Johan Put, Jessy Siongers, Bram Spruyt (Red.), Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 4, de JOP-kindmonitor en de JOP-school-monitor 2, Leuven: Acco: 19-44 - TOR 2019/8.
- Beunen , S., A. Van Steen, J. Siongers, W. Smits, J. Lievens (2015): Cultuurparticipatie. In: J. Lievens, J. Siongers & H. Waege, Participatie in Vlaanderen I. Basisgegevens van de Participatiesurvey 2014, Leuven: Acco: 55-102 - TOR 2015/44.
- Van Droogenbroeck, F., B. Spruyt, J. Siongers, G. Keppens, L. Vandenbossche (2015): De grenzen van barmhartigheid. Nuances in de negatieve attitudes ten aanzien van homoseksualiteit bij christelijken en moslimjongeren. In: Pleysier, S., Put, J., De Boeck, A. & Cops , D. (red.), Divers Jong. Over diversiteit bij en tussen jongeren in Vlaanderen, Leuven: Acco: 161-177 - TOR 2015/42.
- Siongers, J., J. Lievens (2014): Genderverschillen in cultuurparticipatie bij jongeren. In: Spruyt, B. & Siongers J. (eds.), Gender(en). Over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren, Leuven: Acco: 59-80 - TOR 2014/66.
- Siongers, J., W. Smits (2014): In het culturele spoor van …? Genderspecifieke intergenerationele overdracht van sociale en culturele participatie. In: Spruyt, B. & J. Siongers (red.), Gender(en). Over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren, Leuven: Acco: 37-58 - TOR 2014/65.
- Spruyt, B., J. Siongers (2014): Inleiding. In: Spruyt, B. & Siongers J. (eds.), Gender(en). Over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren, Leuven: Acco: 21-36 - TOR 2014/64.
- Keppens, G., J. Siongers (2014): De ene school is de andere niet: over concentratie en segregatie in het Vlaamse scholenlandschap. In: Bradt, L., Pleysier, S., Put, J., Siongers, J. & Spruyt, B. (eds), Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 3 en de JOP-schoolmonitor 2013, Leuven: Acco: 136-159 - TOR 2014/11.
- Siongers, J. (2013): Bruggen bouwen in Vlaamse grootsteden: op zoek naar verklaringen voor sociale afstanden tussen verschillende culturen bij Antwerpse en Gentse jongeren. In: Vettenburg, N., M. Elchardus, J. Put & S. Pleysier, Jong in Antwerpen en Gent. Bevindingen uit de JOP-monitor Antwerpen-Gent, Leuven: Acco: 223-246 - TOR 2013/8.
- Glorieux, I., J. Siongers, W. Smits (2012): De loopbaan van een cultuursocioloog. Contingent, maar niet arbitrair. In: Ignace Glorieux, Jessy Siongers en Wendy Smits (Eds.), Mark Elchardus. Cultuursociologie buiten de lijnen, Leuven: LannooCampus: 11-35 - TOR 2012/37.
- Elchardus, M., J. Siongers, B. Spruyt (2012): In het verhaal stappen. Over disposities, habitus en socialisatiepaden. In: Mark Elchardus en Ignace Glorieux (Eds.), Voorspelbaar Uniek. Dieper graven in de symbolische samenleving, Leuven: LannooCampus: 250-275 - TOR 2012/31.
- Siongers, J. (2011): De contacthypothese getoetst bij Brusselse jongeren. In: Nicole Vettenburg, Mark Elchardus en Johan Put (eds.), Jong in Brussel. Bevindingen uit de JOP-monitor Brussel, Leuven: Acco: 239-263 - TOR 2011/21.
- Siongers, J. (2011): Brusselse jongeren over andere culturen: van vijand tot lief. In: Nicole Vettenburg, Mark Elchardus en Johan Put (eds.), Jong in Brussel. Bevindingen uit de JOP-monitor, Leuven: Acco: 217-238 - TOR 2011/20.
- Elchardus, M., L. Roggemans, J. Siongers (2011): De Brusselse jeugd onderzocht. In: Nicole Vettenburg, Mark Elchardus en Johan Put (eds), Jong in Brussel. Bevindingen uit de JOP-monitor Brussel, Leuven: Acco: 35-68 - TOR 2011/16.
- Vettenburg, N., J. Deklerck, J. Siongers (2010): Jong zijn in Vlaanderen. De belangrijkste bevindingen uit de JOP-monitor 2. In: Nicole Vettenburg, Johan Deklerck en Jessy Siongers (red.), Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen van de JOP-monitor 2, Leuven: Acco: 311-328 - TOR 2010/11.
- Siongers, J. (2010): De grenzen van verdraagzaamheid. Over de houding ten aanzien van andere culturen bij jongeren. In: Nicole Vettenburg, Johan Deklerck en Jessy Siongers (red.), Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen van de JOP-monitor 2, Leuven: Acco: 259-282 - TOR 2010/10.
- Boonaert, T., J. Siongers (2010): Jongeren en media: van mediavreemden tot hybride meerwaardezoekers. In: Nicole Vettenburg, Johan Deklerck en Jessy Siongers (red.), Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen van de JOP-monitor 2, Leuven: Acco: 135-160 - TOR 2010/7.
- Elchardus, M., J. Siongers (2009): Etnocentrisme, smaak en symbolische grenzen. In: Mark Elchardus en Jessy Siongers (Red.), Vreemden. Naar een cultuursociologische benadering van etnocentrisme, Tielt: LannooCampus: 255-278 - TOR 2009/34.
- De Groof, S., J. Siongers (2009): Dragen open scholen bij tot open jongeren? De relatie tussen participatie op school en etnocentrisme onderzocht. In: Mark Elchardus en Jessy Siongers (Red.), Vreemden. Naar een cultuursociologische benadering van etnocentrisme, Tielt: LannooCampus: 193-210 - TOR 2009/31.
- Siongers, J. (2009): Het van geen vreemden hebben. De intergenerationele overdracht van etnocentrisme. In: Mark Elchardus en Jessy Siongers (Red.), Vreemden. Naar een cultuursociologische benadering van etnocentrisme, Tielt: LannooCampus: 117-138 - TOR 2009/26.
- Elchardus, M., J. Siongers (2006): Met een leuk etiketje door het leven. Een empirische cultuursociologische studie van het effect van voornamen op onderwijsverwerving. In: De Wit K., Dom L., Gijselinckx C., Peeraer J., Stassen K. (red.), Onderwijs en samenleving. Thema's in het werk van J.C.Verhoeven., Leuven/Voorburg: Acco: 119-145 - TOR 2006/12.
- De Groof, S., J. Siongers (2006): Leerlingenparticipatieverschillen tussen allochtone en autochtone jongeren. Een kwestie van kansen of cultuur? In: Sierens, S., Van Houtte, M., Loobuyck, P., Delrue, K. & K. Pelleriaux (red.), Onderwijs onderweg in de immigratiesamenleving, Gent: Academia Press: 165-190 - TOR 2005/21.
- Siongers, J. (2003): Feminisering van het leerkrachtenberoep: moeten we vrezen voor de onderwijskwaliteit? In: W. Herremans (red.), De arbeidsmarkt in Vlaanderen. Arbeidsmarktonderzoekersdag 2003, Verslagboek, Antwerpen: Garant: 297-314 - TOR 2003/17.
- Mestdag, I., J. Siongers (2002): Cultuur met de paplepel ingegoten? Over de overdracht van media- en smaakvoorkeuren tussen ouders en kinderen. In: M. Elchardus & I. Glorieux (red.), De symbolische samenleving, Tielt: Lannoo: 127-149 - TOR 2002/63.
- Siongers, J., F. Stevens (2002): Esthetica voor gevorderden. Over smaken en mediavoorkeuren. In: M. Elchardus & I. Glorieux (red.), De symbolische samenleving, Tielt: Lannoo: 53-84 - TOR 2002/26.
- Elchardus, M., J. Siongers (2002): Cultuurpraktijk van de ouders en de schoolloopbaan van de kinderen. In: M. Elchardus & I. Glorieux (red.), De symbolische samenleving, Tielt: Lannoo: 241-262 - TOR 2002/24.
- Siongers, J. (2000): CON4: Opinies en verwachtingen t.a.v. onderwijs. Vlaamse onderwijsindicatoren in internationaal perspectief, editie 2000, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap: 40-44 - TOR 2001/34.
- Elchardus, M., J. Siongers (2001): Het onbehagen van de grenzeloosheid. Een empirisch onderzoek van het verband tussen detraditionalisering, zingeving en onbehagen. In: H. De Witte, M. Elchardus, C. Gruweze e.a., Openheid of leegte? Over zingeving bij jongeren, Leuven / Leusden: Acco: 35-73 - TOR 2001/30.
- De Groof, S., J. Siongers (2000): Schoolse en niet-schoolse participatie bij jongeren. Een schets van het profiel en de houdingen van participerende jongeren. In: M. Hooghe (red.), Sociaal kapitaal en democratie. Verenigingsleven, sociaal kapitaal en democratie, Leuven: Acco: 255-284 - TOR 1999/40.
Conference contribution
- Siongers, J. (2008): Soort zoekt soort? Over gelijkenissen in houdingen tussen adolescenten, ouders en peers. Paper gepresenteerd op de Dag van de Sociologie, 29 mei 2008, Leuven: Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2008/13.
- Siongers, J. (2007): Qui se ressemble, s’assemble? About the (dis)similarities in cultural tastes between adolescents, parents and peers. Paper presented at the 8th Conference of the European Sociological Association, 3-6 September 2007, Glasgow - TOR 2007/43.
- Siongers, J. (2006): Intergenerational transmission of attitudes along symbolic mediated ways. Paper presented at the Changing Cultures: European Perspectives 2006 Conference of the ESA Research Network Sociology of Culture, Ghent (Belgium), November 15-17 2006, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2006/26.
- Siongers, J. (2005): As the twig is bent, so grows the tree? Over intergenerationele gelijkenissen in mediavoorkeuren tussen ouders en hun adolescente kinderen. Paper voorgesteld op de Marktdag Sociologie, 2 juni, Brussel - TOR 2005/17.
- Kavadias, D., J. Siongers (2004): Van autoritaire schoolmeesters tot democratische leraren. De evolutie van autoritarisme bij Vlaamse leerkrachten tussen 1953-2002. Paper voorgesteld op de elfde sociaal-wetenschappelijke studiedagen, 22-23 april, Amsterdam - TOR 2004/15.
- De Groof, S., J. Siongers (2001): Citizenship education, between theory and practice. Paper presented at "Starting where they are; An international conference on young people and informal education", September 6-9, Glasgow - TOR 2001/81.
Research Report
- Spruyt, B., L. Van den Borre, F. Van Droogenbroeck, H. Lemble, D. Kavadias, J. Siongers (2021): TALIS 2018 Vlaanderen – Verdiepend rapport loopbanen. Brussel: Vrije Universiteit Brussel (120 blz.) - TOR 2021/22.
- Siongers, J., B. Spruyt, F. Van Droogenbroeck, B. Bongaerts, D. Kavadias (2021): TALIS 2018 Vlaanderen – Verdiepend rapport diversiteit. Brussel: Vrije Universiteit Brussel (84 blz.) - TOR 2021/12.
- Siongers, J., M De Baere, F. Mullens, R Vandenplas, I. Glorieux, J. Lievens , Picone, B. Spruyt (2019): Publiek gekaderd. Methodologisch rapport bij een publieksonderzoek in 12 Vlaamse musea. Gent: Kenniscentrum Cultuur en Mediaparticipatie. (138 blz.) - TOR 2020/19.
- De Baere, M, F. Mullens, J. Siongers, R Vandenplas, I. Glorieux, J. Lievens , Picone, B. Spruyt (2019): Publiek gekaderd. Resultaten van een publieksonderzoek in 12 Vlaamse musea. Gent: Kenniscentrum Cultuur en Mediaparticipatie. (78 blz.) - TOR 2020/18.
- Van Droogenbroeck, F., B. Spruyt, H. Lemble, B. Bongaerts, J. Siongers, D. Kavadias (2020): TALIS 2018 Vlaanderen—Volume II. Brussel: Vrije Universiteit Brussel - TOR 2020/13.
- Van Droogenbroeck, F., H. Lemble, B. Bongaerts, B. Spruyt, J. Siongers, D. Kavadias (2019): Talis 2018 Vlaanderen – Volume I. Brussel: Vrije Universiteit Brussel (212 blz.) - TOR 2019/17.
- De Baere, M, F. Mullens, J. Siongers, R Vandenplas (2017): Voor spelers van 9 tot 99 jaar: participatie kent geen leeftijd (?). Departement Cultuur, Jeugd en Media, Brussel: Departement Cultuur, Jeugd en Media, Brussel: Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR (140 blz.) - TOR 2018/20.
- Van Droogenbroeck, F., B. Spruyt, L. Mastari, J. Siongers (2016): Ervaren discriminatie bij Vlaamse jongeren: een situatieschets. Brussel: Vrije Universiteit Brussel, Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR (53 blz.) - TOR 2017/9.
- De Groof, S., M. Elchardus, D. Kavadias, J. Siongers, E. Stevens, K. Van Aerden, B. Spruyt, F. Stevens (2012): Maatschappelijke baten en kosten van onderwijs en leerervaring. Een micro-benadering. Vlaams Ministerie van Onderwijs & Vorming, Onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek, Brussel & Antwerpen: Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel en Universiteit Antwerpen (494 blz.) - TOR 2012/1.
- Huyge, E., F. Van Droogenbroeck, M. Elchardus, D. Kavadias, J. Siongers, J. De Smedt (2011): Oorzaken en motieven van de vroegtijdige uittrede van leraars. Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs en Vorming, Brussel en Antwerpen: Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel en Onderzoeksgroep School en Politiek, Departement Sociologien Universiteit Antwerpen (334 blz.) - TOR 2011/53.
- Lievrouw, T., F. Wybouw, M. Elchardus, J. Siongers, N. Vettenburg, S. Kolijn (2011): Haalbaarheidsstudie van een monitoringsysteem voor
antisociaal gedrag en onveiligheidsgevoelens op school. Vlaams Ministerie van Onderwijs & Vorming, Onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek, Brussel: Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel en Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent (347 blz.) - TOR 2011/52.
- Huyge, E., J. Siongers, G. Vangoidsenhoven, M. Elchardus, D. Kavadias, I. Glorieux (2009): Het beroep leraar doorgelicht. Een cross-sectionele en longitudinale studie naar het profiel en de loopbaan van leraren in vergelijking met andere beroepsgroepen. Samenvatting van de onderzoeksresultaten. Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel, Brussel - TOR 2009/13.
- Elchardus, M., E. Huyge, D. Kavadias, J. Siongers, G. Vangoidsenhoven (2009): Het beroep van leraar doorgelicht. Een cross-sectionele en longitudinale studie naar het profiel en de loopbaan van leraren in vergelijking met andere beroepsgroepen. Eindrapport van het onderzoeksproject OBPWO 06.02. Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs en Vorming, Brussel, Antwerpen: Vakgroep Sociologie-Onderzoeksgroep TOR VUB, Departement Sociologie-Onderzoeksgroep School en Politiek UA (369 blz.) - TOR 2009/4.
- Siongers, J., G. Vangoidsenhoven (2007): Het beroep van leerkrachten doorgelicht. Tussentijdse nota nr.6 : Eerste analyses op de gekoppelde TBO’99-04-databank. Brussel/Antwerpen: Vakgroep Sociologie VUB & Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen UA - TOR 2007/51.
- De Groof, S., J. Siongers, G. Vangoidsenhoven (2007): Het beroep van leerkrachten doorgelicht. Tussentijdse nota nr.5: Eerste analyses op de gepoolde APS-databank 2002-2006. Brussel/Antwerpen: Vakgroep Sociologie VUB & Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen UA - TOR 2007/50.
- Huyge, E., J. Siongers, G. Vangoidsenhoven (2007): Het beroep van leerkrachten doorgelicht. Tussentijdse nota nr.4: Beschrijving van de databanken. Brussel/Antwerpen: Vakgroep Sociologie VUB & Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen UA - TOR 2007/49.
- De Groof, S., E. Huyge, J. Siongers, G. Vangoidsenhoven (2007): Het beroep van leerkrachten doorgelicht. Tussentijdse nota nr.3: Onderscheiden thema’s. Brussel/Antwerpen: Vakgroep Sociologie VUB & Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen UA - TOR 2007/48.
- Siongers, J. (2007): Van generatie op generatie. Een cultuursociologische benadering van de gelijkenissen in houdingen en smaken tussen ouders en hun adolescente kinderen. Doctoraal proefschrift, Brussel: Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2007/44.
- Elchardus, M., J. Siongers (2006): Do first names label? An empirical study of the consequences of first names for educational achievement. Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2006/38.
- Matheus, N., J. Siongers, I. Van den Brande (2004): De roeping tot leerkracht. Een onderzoek naar de aantrekkelijkheid van het leerkrachtenberoep in Vlaanderen anno 2002. Samenvatting. Onderzoeksproject OBPWO 01.02. Een onderzoek in opdracht van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel, Hoger instituut voor de arbeid, Katholieke Universiteit Leuven - TOR 2004/47.
- Matheus, N., J. Siongers, I. Van den Brande (2004): De roeping tot leerkracht. Een onderzoek naar de aantrekkelijkheid van het leerkrachtenberoep in Vlaanderen anno 2002. Eindrapport van het onderzoeksproject OBPWO 01.02 , Brussel/ Leuven: Onderzoeksgroep TOR-Vakgroep Sociologie VUB/ Hoger Instituut voor de Arbeid - TOR 2004/1.
- De Groof, S., J. Siongers (2003): Leerlingenparticipatie nader bekeken. Een kwalitatief onderzoek naar de betekenis en het belang van participatie op school. Technisch verslag. Technisch verslag van het OBPWO-project 00.01 in opdracht van het Departement Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en op initiatief van de Vlaamse Minister voor Onderwijs, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2003/8.
- De Groof, S., J. Siongers, M. Elchardus, S. Sanctobin (2002): Ontwikkeling van een evaluatie-instrument en indicatieve meting van het steunpunt leerlingenparticipatie. Rapport in opdracht van het Departement Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en op initiatief van de Vlaamse Minister bevoegd voor het Onderwijs, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2002/43.
- Siongers, J. (2002): De gevolgen van de feminisering van het leerkrachtenberoep in het secundair onderwijs: een empirische analyse. OBPWO-99.01, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel (160 blz.) - TOR 2002/39.
- Siongers, J. (2001): Vakoverschrijdende thema’s in het secundair onderwijs: op zoek naar een maatschappelijke consensus. Samenvatting van de onderzoeksresultaten. Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2001/7.
- Siongers, J. (2000): Vakoverschrijdende thema’s in het secundair onderwijs. Op zoek naar een maatschappelijke consensus. Eindrapport van het onderzoek "Vakoverschrijdende thema's in het secundair onderwijs. Op zoek naar een maatschappelijke consensus" (project OBPWO 97.01) op initiatief van de Vlaamse Minister bevoegd voor Onderwijs, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2000/17.
- Elchardus, M., D. Kavadias, J. Siongers (1999): Can schools educate? On the influence of schools on the values of their pupils. A summary of the research report on Flanders. Councel of Europe, Council for cultural co-operation (CDCC), DECS/EDU/CIT(99)65, Strasbourg, 19 November, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 1999/55.
- Kavadias, D., J. Siongers, S. De Groof, S. Lauwers (1999): Projet “Education à la citoyenneté démocratique”; Site de Citoyenneté en Belgique. Projet “Parlement d’un jour”. Evaluation pour le Conseil de l’Europe. Conseil de l'Europe, Strasbourg, le 25 mai, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 1999/43.
- Elchardus, M., J. Siongers (1999): Vakoverschrijdende thema’s in het secundair onderwijs. Tussentijds verslag van het onderzoek "Vakoverschrijdende thema's in het secundair onderwijs. Op zoek naar een maatschappelijke consensus" (project OBPWO 97.01) op initiatief van de Vlaamse Minister bevoegd voor Onderwijs, - TOR 1999/33.
- Elchardus, M., D. Kavadias, J. Siongers (1999): Hebben scholen een invloed op de waarden van jongeren? Een empirisch onderzoek naar de doeltreffendheid van waardevorming in het secundair onderwijs. Samenvatting van het eindverslag van het onderzoek "Waardeopvoeding: meting van de effecten van de aanpak van de waardevorming op de waarden van de leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs" (project OBPWO 95.03) op initiatief van de Vlaamse Minister bevoegd voor Onderwijs, Luc Van Den Bossche, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 1999/4.
- Elchardus, M., D. Kavadias, J. Siongers (1998): Hebben scholen een invloed op de waarden van jongeren? Een empirisch onderzoek naar de doeltreffendheid van waardevorming in het secundair onderwijs. Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 1998/15.
Working paper
- Siongers, J. (2005): Democracy runs in the family-…-along cultural pathways. Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2005/41.
- Elchardus, M., D. Kavadias, J. Siongers (1999): Scholen en de houdingen van leerlingen: de bijdrage van de school tot de niet-cognitieve socialisatie van leerlingen. Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 1999/45.
- De Groof, S., J. Siongers (1999): Participerende jongeren, de school als actieterrein. Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 1999/9.
- Elchardus, M., D. Kavadias, J. Siongers (1999): Hebben scholen een invloed op de waarden van jongeren? Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 1999/5.
Popular article