Boekvoorstelling “Verschillen in onderwijs. Streven naar excellentie en gelijke onderwijskansen”

Dit boek gaat in op studies naar schoolloopbanen van leerlingen, schoolbeleid ten aanzien van leerlingen, schoolbeleid ten aanzien van leerkrachten en de organisatie van het onderwijs. Deze publicatie is een bundeling van studies die zijn uitgevoerd door het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO), in opdracht van de Vlaamse overheid en biedt een inkijk in het door SONO (2016-2020) gerealiseerde onderzoeksprogramma.

Het boek kan hier besteld worden:

https://www.politeia.be/nl/publicaties/256391-verschillen+in+onderwijs

Online voorstelling

Op 4 februari om 10u wordt het boek via een online-event voorgesteld.

In een panelgesprek met enkele van de auteurs (Geert Devos, Dieter Verhaest, Elke Struyf, Melissa Tuytens en Mike Smet) verkent Jan ’t Sas de centrale thema’s van het boek en de belangrijke vragen en beleidsuitdagingen die de studies naar voor brengen.

Registreren kan hier: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScSpHiAARk5XE0BYm7FzghHeEoK1zpj4XU5weYnllZEC_8sCQ/viewform?usp=sf_link

Medewerkers van de onderzoeksgroep TOR schreven twee bijdragen in dit boek:

  • Ilse Laurijssen & Ignace Glorieux: Sociale keuzeverschillen bij de overgang van de tweede naar de derde graad secundair onderwijs
  • Gil Keppens & Bram Spruyt: Uitdagingen voor de implementatie van een doeltreffend spijbelbeleid: Een onderzoekende houding tegenover registratiegegevens als casestudy

De onderzoeksgroep TOR werkte in het kader van SONO mee aan drie onderzoekslijnen, en publiceerde dan ook meerdere artikels en rapporten die uitgebreider ingaan op de thema’s dan in het boek kon gerapporteerd worden:

Onderwijskeuzes van leerlingen (loopbanen doorheen het secundair onderwijs)

Spijbelen

De overgang van onderwijs naar de arbeidsmarkt