Leraar zijn is niet eenvoudig, maar het is wel een beroep als een ander

‘Ja, leerkrachten hebben echt veel vakantie. En ja, gemiddeld werken leerkrachten echt minder uren dan andere werknemers. En toch is leraar zijn geen eenvoudig beroep.’ Filip Van Droogenbroeck en Bram Spruyt van de onderzoeksgroep TOR schreven hierover een opiniestuk in de Morgen.

Tegenstrijdige berichten over leerkrachten in de publieke ruimte. Enerzijds kun je uit lezersbrieven en satirische filmpjes zoals dat van Philippe Geubels (kunt u hier bekijken) opmaken dat een groot deel van de bevolking het idee heeft dat leerkrachten het gemakkelijk hebben. Leerkrachten hebben veel vakantie, hoeven maar 22 uur te werken en kunnen gezin en werk gemakkelijk combineren. Anderzijds verschijnen er zo wel elk schooljaar berichten in de media over de zorgwekkende toestand van het lerarenberoep. Leerkrachten gaan ten onder aan stress, kloppen veel uren, krijgen massaal burnout of zijn het beu te horen ‘dat ze toch genoeg vakantie hebben’ dixit Marie Van den Broeck .

Schermafbeelding 2015-10-16 om 16.50.23Wie heeft er gelijk? Concreet zijn twee oefeningen nodig. Eerst moeten we weten hoeveel uren leerkrachten effectief werken in vergelijking met andere beroepen. Op deze manier kunnen we de positie van leerkrachten correct identificeren. Ten tweede moeten we nagaan hoe deze uren worden ervaren. 8 uur voor de klas staan is niet gelijk aan 8 uur voor een computer zitten. Zijn de gepresteerde uren voor leerkrachten zwaarder dan voor andere beroepen? Hebben ze meer werkdruk, burnout, en dergelijke?

Wilt u een uitgebreid antwoord op deze interessante vragen? Lees het volledige opiniestuk hier.
De auteurs refereren in het opiniestuk naar volgend onderzoek, dat hier volledig kan worden opgevraagd.
Naast het online opiniestuk verscheen er ook een artikel in de Morgen over dit thema.