Eindtermen: laat ons het debat erover helder houden

Socioloog Bram Spruyt van de onderzoeksgroep TOR (VUB) mengt zich in het debat over de hernieuwing van de eindtermen van het leerplichtonderwijs. Begin februari lanceerde Minister Crevits daartoe een website waarop iedereen kan meedenken. Dat zal nodig zijn, aldus de socioloog. Gisteren raakte immers bekend dat de peilingstoetsen nogmaals aantonen dat een aanzienlijk gedeelte van de leerlingen de klashuidige eindtermen niet bereikt. Vandaag stellen we dat vast voor wiskunde. In voorgaande jaren werd de vaststelling gemaakt voor PAV, Frans en andere vakgebieden. Spruyt opteert, vanuit een bezorgdheid over gelijke onderwijskansen, voor meer en specifiekere eindtermen. Meer en specifiekere eindtermen zouden immers veel nauwkeuriger te toetsen zijn, te monitoren en bij te sturen indien nodig.

Een ingekorte versie van deze tekst verscheen in De Standaard, 23/2/2016 (hier volledig te lezen).

Wilt u graag het volledige opiniestuk lezen? Dat kan hier.