Maaltijdbox nog niet ingeburgerd

Volgens een bevraging van het VLAM zou slechts 5 procent van de Vlamingen geregeld een maaltijdbox kopen. De ruime meerderheid, 80% van de Vlamingen, heeft echter nog nooit een maaltijdbox gekocht. Ook al is het succes van de maaltijdbox nog beperkt in Vlaanderen, volgens sociologen  en Ignace Glorieux is het wel degelijk een groeipotentieel. Zij gaven duiding in De Standaard.

 

‘Goede tussenoplossing’

‘Toch denk ik dat meer groei mogelijk is. We leven in een gehaaste samenleving. Met zulke pakketten moet je geen tijd besteden aan winkelen. Je moet je niet afvragen: wat gaan we vanavond weer eten? Tegenwoordig worstelen mensen ook met allerhande vragen: wat is goed, wat is gezond, wat is duurzaam? Het levert keuze­stress op. Met maaltijdpakketten wordt dit probleem uitbesteed aan de producenten.’, zegt ­Daniëls. Het is ‘een goede tussenoplossing’ tussen de diepvriespizza en de klassieke, thuisgemaakte maaltijd. ‘Echt gemaksvoedsel, zoals diepvriespizza’s, stuit vaak op weerstand, maar met een maaltijdbox heb je dan toch het gevoel: ik heb toch een gezonde maaltijd bereid.’, zegt Glorieux. ‘Mensen die die boxen al gebruiken, zijn vaak twintigers of dertigers, wanneer ze 60 zijn, zullen ze dat misschien nog steeds doen.’.

 

Markt verbreedt

Dat er potentieel is, blijkt ook uit het aantal nieuwe spelers op de markt. Verschillende supermarkten kwamen recent met eigen boxen en ook online neemt het aantal concurrenten toe. Zo lanceerde Colruyt vorige maand nog zijn eigen box, de ‘Lekker Koken-maaltijdbox’ die zich richt op gezinnen met kinderen. Dat mag niet verrassen, stelt Daniëls. ‘Gebruikers van maaltijdboxen zijn vooral gezinnen waar beide ouders gaan werken.’ De voordelen zijn er en de onderzoekers zien de markt voor maaltijdboxen dan ook verder groeien en verbreden.

 

Lees het volledige artikel hier.