Franstalige gemeenschap kort zomervakantie in: “goed idee voor vlaanderen”

De Franstalige Gemeenschap gaat de schoolvakanties vanaf 2022 hervormen. De zomervakantie wordt ingekort en de herfst- en krokusvakantie zullen voortaan twee weken duren. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts houdt de boot voorlopig af voor Vlaamse scholen, al zien veel experten er wel heil in. Socioloog Ignace Glorieux pleitte 25 jaar geleden al voor een kortere zomervakantie. In De Morgen en tijdens De Wereld Vandaag op radio 1 legt hij uit waarom het geen slecht idee is om de grote vakantie in te korten.

Voor kinderen van de middenklasse is de vakantie een verrijking, maar kinderen van de lagere klasse zitten vaak niks te doen, waardoor hun achterstand toeneemt. “Het is moeilijk voor ouders om die negen weken zomervakantie in te vullen. Ze zijn niet altijd beschikbaar. Het belangrijkste argument om de zomervakantie in te korten is het zomerverlies. Hoe langer de vakantie duurt, hoe meer leerstof verloren gaat. Je hebt vanalles geleerd en dat gaat verloren. Op zich is dat geen probleem, want dat kan worden opgehaald. Het grote probleem is dat dat verlies niet gelijk is voor alle kinderen.”, stelt Glorieux.

“Zomervakantie inkorten heeft niets dan voordelen en er is een groot draagvlak voor. Het voorstel van de Franstalige Gemeenschap van vandaag komt overeen met wat we 25 jaar geleden al voorstelden. Dat voorstel werd ook gedragen door het veld, maar de minister van Onderwijs heeft het jammer genoeg nooit ernstig genomen”, zegt Glorieux.

Lees of luister:

 

Gerelateerde publicaties:

  • Glorieux, I., G. Kermarrec (1997): De ordening van de jaarlijkse onderwijstijd in twaalf landen van de Europese Unie. Een overzicht. (De optimalisering van de jaarlijkse onderwijstijd - deel III), Centrum voor Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 1997/22.
  • Glorieux, I., G. Kermarrec (1997): Standpunten over de ordening van de jaarlijkse onderwijstijd. Een Delphi-onderzoek. (De optimalisering van de jaarlijkse onderwijstijd - deel II), Centrum voor Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 1997/21.
  • Glorieux, I., G. Kermarrec (1996): Effecten van variaties in de ordening van de jaarlijkse onderwijstijd. Een literatuurstudie. (De optimalisering van de jaarlijkse onderwijstijd - deel I), Centrum voor Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 1996/14.
  • Glorieux, I. (1985): Vakantiespreiding als modus van tijdsordening: Ontwerp van een theoretisch referentiekader. In: L. Bollaert & D. Kenis, (red.), Vakantiespreiding, Brussel: Centrum voor Vrije Tijd, Toekomst en Beleidsplanning, VUB: 141-192 - TOR 1985/1.