“Te moe om les te geven?”

Gisteren behaalde Filip Van Droogenbroeck zijn doctoraat in de Sociale Wetenschappen met zijn proefschrift genaamd “Too Tired to Teach? Key determinants of mental health and early retirement among senior teachers: a comparative and teacher-specific perspective”.  Naar aanleiding van zijn onderzoek publiceerde de Standaard vandaag het artikel “Leraars hebben niet meer stress dan anderen.” De krant gaat in op het onderzoek van Van Droogenbroeck waarin hij wilde nagaan of de suggestie klopte dat leerkrachten met een zekere staat van dienst meer vatbaar zijn voor mentale klachten dan de beoefenaars van andere beroepen.

‘Er zijn wel degelijk veel belastende factoren die leerkrachten voortijdig uit het beroep doen stappen’

Van Droogenbroeck stelt in zijn onderzoek vast dat oudere leerkrachten er niet uitspringen op het vlak van werkdruk. Hij deed onderzoek naar 3124 (ex-)leerkrachten ouder dan 45 jaar en bekeek hoe ze tegen het einde van hun loopbaan aankeken. Leerkrachten rapporteren ook niet meer problemen met hun mentale gezondheid (depressie, angst) dan de rest. Voor burn-out zijn er geen betrouwbare studies die een vergelijking mogelijk maken. Maar dat wil niet zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is in de leraarskamer. ‘Er zijn wel degelijk veel belastende factoren die leerkrachten voortijdig uit het beroep doen stappen en waarvoor dringend een grondige hervorming van de loopbaan nodig is’, aldus de socioloog.

Het gehele artikel kunt u hier lezen.