Doctors hebben competenties die kunnen renderen op school

Het aantal mensen dat een doctoraat behaalt, is gestegen ten opzichte van vroeger. Echter, het aantal beschikbare banen in de academische wereld is niet mee gegroeid. Vincent Ginis (29), doctor in de fysica (VUB), Pieter Bonte (31), doctor in de filosofie (UGent), en Filip Van Droogenbroeck (31), doctor in de sociologie (VUB) komen daarom met een oplossing: laat doctors een rol van betekenis spelen in de middelbare school. Hun voorstel is vandaag te lezen in de Standaard.

Het middelbaar onderwijs kan er zijn voordeel mee doen

Van Droogebroeck ziet in de verse academische instroom een dubbel voordeel: ‘Het is een uitweg voor het teveel aan doctors en het kan voor een stuk het toekomstige tekort aan leerkrachten in het secundair opvangen.’ Maar er zijn meer voordelen. ‘Doctors hebben competenties die kunnen renderen op school. Ze zijn experts in hun stof en ze hebben de onderzoeksreflex die ze aan de leerlingen mee kunnen geven. Het middelbaar onderwijs kan er zijn voordeel mee doen,’ geeft het trio Van Droogenbroeck, Ginis en Bonte aan.

Het volledige artikel kunt u hier lezen.

media_xl_1463364