Ilse Laurijssen
Publications
Journal article
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2023): Staying on track in higher secondary education in Flanders (Belgium). Mechanisms explaining social inequality in educational choice. Research Papers in Education, DOI: 10.1080/02671522.2023.2178497, - TOR 2023/7.
- Keppens, G., S. Boone, E. Consuegra, I. Laurijssen, B. Spruyt, F. Van Droogenbroeck (2023): First-Generation College Students’ Motives to Start University Education: An Investment in Self- Development, One’s Economic Prospects or to Become a Role Model? Young, [Online First], DOI: 10.1177/11033088221139393, - TOR 2023/4.
- van Tienoven, T.P., J. Minnen, A. Glorieux, I. Laurijssen, P. te Braak, I. Glorieux (2021): Locking Down Gender Roles? A Time-Use Perspective on Gender Division of Household Labour during the COVID-19 Pandemic Lockdown in Belgium. Journal of Family Issues, 44, 3: 654-680 - TOR 2021/42.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2018): Beroepsmobiliteit in de vroege arbeidsloopbaan van Turkse en Marokkaanse allochtonen. Sociologos, 39, 1: 6-22 - TOR 2018/6.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2016): Het democratiseringseffect van Bologna. Doorstroming in het hoger onderwijs. Th&ma Hoger Onderwijs, 23, 5: 54-57 - TOR 2016/21.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2015): Beroepsmobiliteit in de vroege arbeidsloopbaan van Turkse en Marokkaanse allochtonen. Over.Werk. Tijdschrift van het Steunpunt WSE, 25, 2: 121-126 - TOR 2015/20.
- Koelet, S., H. De Valk, I. Glorieux, I. Laurijssen, D. Willaert (2015): The timing of family commitments in the early work career: Work-family trajectories of young adults in Flanders. Demographic Research, 32: 657-690 - TOR 2015/5.
- Laurijssen, I., B. Spruyt (2015): Not for People Like Us? A Six-Year Panel Study of the Mutual Relationship Between Feelings of Relative Deprivation and Occupational Status Among Young Adults in Flanders. Social Indicators Research, 124, 2: 617-635 - TOR 2014/47.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2015): Early career occupational mobility of Turkish and Moroccan second-generation migrants in Flanders, Belgium. Journal of Youth Studies, 18, 1: 101-117 - TOR 2014/36.
- Koelet, S., H. De Valk, I. Glorieux, I. Laurijssen, D. Willaert (2014): Gezinsverplichtingen in de vroege arbeidsloopbaan: werk- en gezinstrajecten van jongvolwassenen in Vlaanderen. Sociologos. Tijdschrift voor Sociologie, 35, 1-2: 33-59 - TOR 2014/31.
- Koelet, S., I. Glorieux, I. Laurijssen (2013): De macht van de vanzelfsprekendheid doorbreken. Aanbevelingen ter ondersteuning van het onderwijs- en arbeidskansenbeleid voor jonge allochtone vrouwen. Welwijs, 24, 4: 23-25 - TOR 2013/44.
- Glorieux, I., S. Koelet, I. Laurijssen (2013): “Go with the flow.” De macht van de vanzelfsprekendheid in de schoolloopbaan van Turkse en Marokkaanse meisjes. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 5, mei-juni: 340-353 - TOR 2013/26.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2012): De combinatie van arbeid en gezin: een panelanalyse van de impact van deeltijdwerk op de ervaring van tijdsdruk. Tijdschrift voor Sociologie, 33, 3-4: 404-427 - TOR 2012/43.
- Laurijssen, I. (2012): Waarom kiezen vrouwen voor deeltijdwerk? G-Magazine, december: 21-23 - TOR 2012/40.
- Laurijssen, I., B. Spruyt (2012): Niet voor ons soort mensen? Een panelstudie naar de relatie tussen gevoelens van sociale demotie en arbeidsmarktstatus bij jongvolwassenen in Vlaanderen. OverWerk, 3: 101-106 - TOR 2012/21.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2013): Balancing Work and Family: A Panel Analysis of the Impact of Part-Time Work on the Experience of Time Pressure. Social Indicators Research, 112, 1: 1-17 - TOR 2012/9.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2013): Career Trajectories for Women After Childbirth: Job Quality and Work-Family Balance. European Sociological Review, 29, 3: 426-436 - TOR 2011/41.
- Spruyt, B., I. Laurijssen (2011): Keuzes maken verschillen. Over de rol die onderwijskeuzes spelen in de sociale reproductie van onderwijsongelijkheid in het licht van de hervormingsvoorstellen voor het secundair onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 2010-11/3: 186-195 - TOR 2011/7.
- Laurijssen, I., I. Glorieux, S. Koelet (2010): Afstemming van beroepsloopbanen op gezinsverantwoordelijkheden. Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, 26, 3: 287-302 - TOR 2010/20.
- Glorieux, I., I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2010): Arbeidsmobiliteit van allochtonen. Een analyse van de evolutie in het beroepsprestige en het loon van allochtone en autochtone mannen en vrouwen in de eerste jaren van hun beroepsloopbaan. Mens & Maatschappij, 85, 1: 47-69 - TOR 2010/2.
- Glorieux, I., I. Laurijssen, J. Minnen, T.P. van Tienoven (2010): In Search of the Harried Leisure Class in Contemporary Society: Time-Use Surveys and Patterns of Leisure Time Consumption. Journal of Consumer Policy, 33, 2: 163-181 - TOR 2010/1.
- Spruyt, B., I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2009): Kiezen en verliezen. Een analyse van de keuze na het krijgen van een B-attest in het Vlaams secundair onderwijs als een replicatie van Kloosterman en De Graaf (2009). Mens & Maatschappij, 84, 3: 279-299 - TOR 2009/18.
- Duquet, N., I. Glorieux, I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2010): An Unfinished Job? The Effect of Subject Choice and Family Formation Processes on Labor Market Outcomes of Young Men and Women. Journal of Education and Work, 23, 4: 319-338 - TOR 2006/39.
- Duquet, N., I. Glorieux, I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2006): Onvoltooide emancipatie. De invloed van studiekeuze en gezinsvorming op de arbeidsmarktpositie van jonge mannen en vrouwen. Mens en Maatschappij, 81, 3: 252-276 - TOR 2006/20.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2003): Gelijkheid komt niet met de jaren. De invloed van sociale achtergrond en geslacht tijdens de schoolloopbaan. Mens en maatschappij, 78, 4: 379-403 - TOR 2002/35.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2000): Poetsen in het wit: werkgelegenheid in de particuliere schoonmaak. Werkgelegenheid, Arbeid, Vorming. Nieuwsbrief van het Steunpunt WAV, 3: 88-91 - TOR 2000/27.
Book
- Verhaest, D., S. Baert, K. De Rick, K. De Witte, I. Laurijssen, M. Smet, I. Tobback (2019): Duaal leren in Vlaanderen. Kansen en gevaren. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek (84 blz.) - TOR 2019/1.
- Laurijssen, I. (2012): Verdeeld tussen arbeid en gezin. Een panelstudie naar de context en dynamiek van de keuze voor deeltijds werk. Brussel: VUBPress (301 blz.) - TOR 2012/17.
- Glorieux, I., S. Koelet, I. Laurijssen (2011): Gekleurd door het leven. Getuigenissen van jonge Turkse en Marokkaanse vrouwen over hun schooljaren en eerste ervaringen op de arbeidsmarkt. Antwerpen: Garant Uitgevers (122 blz.) - TOR 2011/1.
- Glorieux, I., I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2009): Zwart op wit. De intrede van allochtonen op de arbeidsmarkt. Antwerpen: Garant - TOR 2009/16.
- Duquet, N., I. Glorieux, I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2006): Wit krijt schrijft beter. Schoolloopbanen van allochtone jongeren in beeld. Antwerpen-Apeldoorn: Garant: - (106 blz.) - TOR 2007/2.
- Belet, H., P. Coppieters, H. Creten, I. Glorieux, I. Laurijssen, E. Omey, T. Schatteman, V. Van De Velde, W. Van Trier, E. Verhofstadt, D. Verhaest (2001): Jongeren op zoek naar werk. De arbeidsmarkt in Vlaanderen, Jaarreeks 2001, deel 3, Antwerpen: Garant (95 blz.) - TOR 2001/79.
- Coppieters, P., H. Creten, I. Glorieux, P. Lancksweerdt, I. Laurijssen, E. Omey, H. Pustjens, T. Schatteman, V. Van De Velde, J. Van Damme, P. Van der Hallen, W. Van Trier, D. Verhaest, E. Verhofstadt (2000): Jongeren in transitie. De arbeidsmarkt in Vlaanderen, Jaarreeks 2000, deel 4, Leuven: Garant (128 blz.) - TOR 2000/55.
Book chapter
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2021): Sociale keuzeverschillen bij de overgang van de tweede naar de derde graad secundair onderwijs. In: G. Devos & M. Tuytens (Eds.), Verschillen in onderwijs. Streven naar excellentie en gelijke onderwijskansen, Brussel: Politeia: 58-79 - TOR 2021/11.
- Emery, L., I. Laurijssen, S. Boone, J. Van Noord (2021): Het gebrek aan transparantie in het onderwijssysteem werkt nadelig voor leerlingen met een migratieachtergrond. In: Adam, I., Adefioye, T., D'Agostino, S., Schuermans, N. & Trauner, F. (Eds.), Migratie, Gelijkheid & Racisme. 44 Opinies., Brussels: VUBPRESS: 102-105 - TOR 2021/8.
- Emery, L., I. Laurijssen, S. Boone, J. Van Noord (2021): The Opacity of the Education System Creates Disadvantages for Pupils with Migration backgrounds. In: Adam, I., Adefioye, T., D'Agostino, S., Schuermans, N. & Trauner, F. (Eds.), Migration Equality & Racism. 44 Opinions., Brussels: VUBPRESS: 98-101 - TOR 2021/7.
- Laurijssen, I., W. Van Trier, M. Wolbers (2016): De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de Lage Landen. In: Bram Eidhof, Mieke Van Houtte & Marc Vermeulen (red.), Sociologen over onderwijs. Inzichten, praktijken en kritieken, Antwerpen-Apeldoorn: Garant: 133-151 - TOR 2016/19.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2014): Studiekeuze in het hoger onderwijs. Vrouwelijkheid en mannelijkheid. In: Spruyt, B. & Siongers J. (eds.), Gender(en). Over de culturele constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren, Leuven: Acco: 177-196 - TOR 2014/67.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2014): Over de keuze voor deeltijds werk. In: Jef Mostinckx, Fred Deven, Peter Dauwe, Welzijn en zorg in Vlaanderen. Wegwijzer voor de sociale sector 2014-2015 , Mechelen: Wolters Kluwers: 311-324 - TOR 2014/52.
- Nicaise, I., B. Spruyt, M. Van Houtte , D. Kavadias, J. Ardies, J. Boeve-de Pauw, N. Engels , K. Struyven, C. Coubergs , I. Laurijssen, S. Boone, L. Van Praag (2014): Nawoord: Voorbij het masterplan. In: Ides Nicaise, Bram Spruyt, Mieke Van Houtte & Dimokritos Kavadias (red.), Het onderwijsdebat. Waarom de hervorming van het secundair onderwijs broodnodig is, Antwerpen: EPO: 243-252 - TOR 2014/22.
- Spruyt, B., I. Laurijssen (2014): B-attesten: kiezen is verliezen. In: Ides Nicaise, Bram Spruyt, Mieke Van Houtte & Dimokritos Kavadias (red.), Het onderwijsdebat. Waarom de hervorming van het secundair onderwijs broodnodig is, Antwerpen: EPO: 165-182 - TOR 2014/20.
- Laurijssen, I. (2012): Tijd voor half werk. Over deeltijds werk als combinatiestrategie. In: Mark Elchardus en Ignace Glorieux (Eds.), Voorspelbaar Uniek. Dieper graven in de symbolische samenleving, Leuven: LannooCampus: 52-81 - TOR 2012/24.
- van Tienoven, T.P., I. Glorieux, I. Laurijssen, J. Minnen (2011): The social structure of time: optimal matching from time-use data. In: Carrasco Juan Antonio, Jara-Diaz Sergio & Munizaga Marcela (Eds.) , Time Use Observatory, Santiago de Chile: Grafica LOM: 141-157 - TOR 2011/50.
- Glorieux, I., I. Laurijssen (2011): The labour market integration
of the children of immigrants in Flanders, Belgium. In: Max Koch,
Lesley McMillan & Bram Peper, Diversity, standardization and social
transformation. Gender, ethnicity and inequality in Europe, Surrey: Ashgate: 121-138 - TOR 2011/37.
- Glorieux, I., I. Laurijssen (2010): Vreemd op de arbeidsmarkt: de arbeidsmarktintegratie van allochtonen. In: Jan Vranken, Seppe De Blust, Danielle Dierckx en An Van Haarlem (red.), Armoede en Sociale Uitsluiting. Jaarboek 2010, Leuven/Den Haag: Acco: 243-268 - TOR 2010/28.
- Duquet, N., I. Glorieux, I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2005): Van voor naar achter: waarom wordt de voorsprong van meisjes op school niet verzilverd op de arbeidsmarkt. In: J. Godemont, N. Steegmans, K. Goyvaerts, S. Lenaers & S. Spee (red.), Het leven zoals het zou kunnen zijn: (on)gelijke kansen in de levensloop, Antwerpen, Hasselt: Steunpunt Gelijkekansenbeleid: 79 - 100 - TOR 2005/49.
- Belet, H., I. Glorieux, I. Laurijssen (2004): The Transition from School to Work in Flanders: Gender Inequality and the Role of Household Formation. In: P. Littlewood, I. Glorieux & I. Jönsson (eds.), The Future of Work in Europe, Aldershot: Ashgate: 157-178 - TOR 2004/45.
- Belet, H., I. Glorieux, I. Laurijssen (2003): De rol van gezinsvorming bij de aanvang van de arbeidsloopbaan. In: H. Belet, P. Coppieters, H. Creten et al., Hoe maken Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk? Thematische analyses, Eindrapport PBO98, Leuven: Sonar: 151-168 - TOR 2003/59.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2003): De invloed van sociale herkomst en geslacht tijdens de schoolloopbaan. In: H. Belet, P. Coppieters, H. Creten et al., Hoe maken Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk? Thematische analyses, Eindrapport PBO98, Leuven: Sonar: 129-150 - TOR 2003/57.
- Van De Velde, V., H. Creten, H. Belet, I. Laurijssen, I. Glorieux (2003): Schoolloopbanen in kaart gebracht. In: H. Belet, P. Coppieters, H. Creten et al., Hoe maken Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk? Thematische analyses, Eindrapport PBO98, Leuven: Sonar: 17-39 - TOR 2003/56.
- Belet, H., I. Laurijssen (2002): De rol van het onderwijs in het bepalen van status en levenskansen. In: M. Elchardus & I. Glorieux (red.), De symbolische samenleving, Tielt: Lannoo: 191-214 - TOR 2002/58.
Conference contribution
- Laurijssen, I., B. Spruyt (2012): Not for people like us? A six-year panel study of the relation between ‘sense of futility’ and labour market position among young adults in Flanders. Paper presented at "Transitions in Youth: A 20-Year Perspective", the 20th annual workshop of the European Research Network "Transitions in Youth", 5-8 September, Nijmegen - TOR 2012/42.
- Duquet, N., I. Glorieux, I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2006): The educational careers of immigrant youth in Flanders. Paper voorgesteld op European Conference on Equal Opportunities 'Equal Is Not Enough: Dealing with Opportunities in a Diverse Society' georganiseerd door het Interuniversitair Steunpunt 'Gelijke Kansen', 12-14 september 2006, Antwerpen - TOR 2006/42.
- Duquet, N., I. Glorieux, I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2006): Goed begonnen, half gewonnen? De invloed van gezinskenmerken op de schoolloopbanen van allochtone jongeren in het secundair onderwijs. Paper voorgesteld op de 'Dag van de Sociologie' georganiseerd door de Nederlandse Sociologische Vereniging (NSV) en de Vlaamse Vereniging voor Sociologie (VVS), 8 juni 2006, Tilburg - TOR 2006/40.
- Laurijssen, I. (2006): Young women’s part-time work: family formation, choice and context. Paper presented at the 14th annual workshop of the European Research Network on Transitions in Youth "Vocationalisation of Education : how, where, when, why and in what sense does it matter?", September 7-9, Centre d'Etudes et de Recherches sur les Qualifications (CEREQ), Marseille, France - TOR 2006/34.
- Laurijssen, I. (2006): Deeltijds werkende vrouwen: gezinsvorming, keuze en context. Paper voorgesteld op de 'Dag van de Sociologie' georganiseerd door de Nederlandse Sociologische Vereniging (NSV) en de Vlaamse Vereniging voor Sociologie (VVS), 8 juni 2006, Tilburg - TOR 2006/33.
- Duquet, N., I. Glorieux, I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2005): Subject choice and gender inequality. The effect of skills and competences on the labour market. 13th annual workshop of the European Research Network on Transitions in Youth, 7 september 2005, Institute for Innovation and Knowledge Management (INGENIO), Universidad Politécnica de Valencia, Spanje - TOR 2005/38.
- Belet, H., I. Glorieux, I. Laurijssen (2002): Gezinsvorming en genderongelijkheid bij de overgang van school naar werk. Paper voorgesteld op het Derde Vlaams-Nederlandse arbeidscongres "Diversiteit in levenslopen: consequenties voor de arbeidsmarkt", 10 oktober, Rotterdam - TOR 2002/52.
- Belet, H., I. Glorieux, I. Laurijssen (2002): Gender inequality, household formation and the transition from school to work. Paper presented at the 10th annual workshop of the European Research Network on Transitions in Youth "Transition Research in Europe: Past Achievements and Future Challenges", September 5-7, San Domenico di Fiesole, Florence, Italy - TOR 2002/47.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2001): The dialects of progress? The influence of gender and social class on school careers and the transition from school to work. Paper presented at the Conference of the European Research Network on Transitions in Youth, September 6-8, Lisbon - TOR 2001/73.
Research Report
- Laurijssen, I., K. Aesaert (2022): Leerprestaties en leerwinst. Gent: Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs (93 blz.) - TOR 2023/14.
- Glorieux, A., P. te Braak, I. Laurijssen, F. Van Deynze, H. De Grande, J. Minnen, B. Spruyt (2020): PhD Survey VUB 2020: Appendix. Brussel: Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel (43 blz.) - TOR 2021/16.
- Glorieux, A., P. te Braak, I. Laurijssen, F. Van Deynze, H. De Grande, J. Minnen, B. Spruyt (2020): PhD Survey VUB 2020: Technical Report. Brussel: Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel (95 blz.) - TOR 2021/15.
- Glorieux, A., P. te Braak, I. Laurijssen, F. Van Deynze, H. De Grande, J. Minnen, B. Spruyt (2020): PhD survey VUB 2020. Brussel: Vrije Universiteit Brussel, Onderzoeksgroep TOR (69 blz.) - TOR 2021/9.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2020): Sociale verschillen in vaardigheidsniveaus bij leerlingen die dezelfde studierichting volgden. Research paper SONO/2020.OL1.1_14, Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek - TOR 2020/40.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2020): Verdiepende analyse van de rol van onderwijsprestaties en achtergrondkenmerken voor keuzeverschillen in de overgang van de tweede naar de derde graad. Research paper SONO/2020.OL1.1_13, Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek - TOR 2020/39.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2019): Verklarende mechanismen voor sociale keuzeverschillen bij de overgang van de tweede naar de derde graad secundair onderwijs. Research paper SONO/2019.OL1.1_12, Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek - TOR 2020/5.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2019): Sociale keuzeverschillen bij de overgang van de tweede naar de derde graad secundair onderwijs. Research paper SONO/2019/OL1.1/8, Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek - TOR 2019/31.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2018): De meerwaarde van hoger onderwijs. Een analyse van de arbeidsmarktintrede van Vlaamse schoolverlaters. Research paper SONO/2018/OL1.7/5, Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek (111 blz.) - TOR 2018/37.
- Verhaest, D., S. Baert, K. De Rick, K. De Witte, I. Laurijssen, M. Smet, I. Tobback (2018): De Invoering van Duaal Leren in Vlaanderen: Een Wetenschappelijke Reflectie. Research paper SONO/2018/OL1.7/4, Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek - TOR 2018/31.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2018): Arbeidsmarktintrede van schoolverlaters in Vlaanderen. Werk- en salaristrajecten en (mis)match bij schoolverlaters van een leraren-, zorg- of STEM-opleiding. Research paper SONO/2018/OL1.7/2, Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek (202 blz.) - TOR 2018/28.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2017): De arbeidsmarktperspectieven van een beroepsgerichte opleiding. Een analyse van de eerste jaren van Vlaamse schoolverlaters op de arbeidsmarkt. Research paper SONO/2017/OL1.7/1, Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek - TOR 2017/20.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2016): Opportunity or barrier? The effect of the two-cycle Bologna structure on social inequalities in the tertiary educational system of Flanders. Research paper SSL/2016.05/4.1.3, Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen - TOR 2016/13.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2016): Indicatoren onderwijs-arbeidsmarkt, een datagebaseerde exploratie. Technisch verslag in het kader van de korte termijn opdracht betreffende het pilootproject schoolverlaters. Research paper SSL/2015.25/5.2, Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen - TOR 2016/12.
- Herremans, W., I. Laurijssen, A. Rober (2015): Schoolverlatersindicatoren voor Vlaanderen: bronnenstudie en conceptueel kader. Research paper SSL/2015.09/5.2, Leuven: Steunpunt Werk en Sociale Economie / Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen (60 blz.) - TOR 2015/49.
- Glorieux, I., I. Laurijssen, O. Sobczyk (2015): Studiesucces in het eerste jaar hoger onderwijs in Vlaanderen. Een analyse van de impact van kenmerken van studenten en van opleidingen. Research paper SSL/2014.15/4.1.2, Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen - TOR 2015/16.
- Glorieux, I., I. Laurijssen, O. Sobczyk (2014): De instroom in het hoger onderwijs van Vlaanderen: Een beschrijving van de huidige instroompopulatie en een analyse van de overgang van secundair onderwijs naar hoger onderwijs. Research paper SSL/2013.16/4.1.2, Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen - TOR 2014/28.
- Glorieux, I., I. Laurijssen, O. Sobczyk (2013): De recente veranderingen in het hoger onderwijs van Europa en Vlaanderen: Het Bolognaproces en de mogelijke effecten op de studieloopbanen. Research paper SSL/2012.10/4.1, Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, Leuven (81 blz.) - TOR 2013/33.
- Glorieux, I., I. Laurijssen (2011): Mag het iets meer zijn? Een toets van de effecten van een bevraging meer of minder door middel van een vergelijking van twee SONAR-cohorten. Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen (SSL/OD2/2011.33) - TOR 2011/57.
- Laurijssen, I., B. Spruyt, I. Glorieux (2011): Niet voor ons soort mensen? Een panelstudie naar de relatie tussen gevoelens van sociale demotie en arbeidsmarktstatus bij jongvolwassenen in Vlaanderen. Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen (SSL-rapport nr SSL/OD2/2011.32) - TOR 2011/56.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2011): Retentie in het beroep van leraar. Een analyse op basis van de longitudinale SONAR-data. Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, SSL-rapport nr SSL/OD2/2011.26 - TOR 2011/36.
- Spruyt, B., I. Laurijssen (2010): Keuzes maken verschillen. Over de rol die onderwijskeuzes spelen in de sociale reproductie van onderwijsongelijkheid in het licht van de hervormingsvoorstellen voor het secundair onderwijs. Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, SSL-rapport nr. SSL/OD2/2010.20 - TOR 2010/46.
- Glorieux, I., S. Koelet, I. Laurijssen (2010): Trajecten in kleur of gekleurde trajecten? Getuigenissen van jonge Turkse en Marokkaanse vrouwen over hun schooljaren en eerste ervaringen op de arbeidsmarkt. Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, SSL-rapport nr. SSL/OD2/2010.19 - TOR 2010/45.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2010): The reconciliation of work and family. A longitudinal analysis of the impact of part-time work on the experience of time pressure. Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, SSL-rapport nr. SSL/OD2/2010.23 (21 blz.) - TOR 2010/43.
- Laurijssen, I., I. Glorieux (2010): Tijdsdruk en de combinatie van arbeid en gezin. Een verkennende analyse op basis van de SONAR-data. Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, SSL-rapport nr. SSL/OD2/2010.21 (48 blz.) - TOR 2010/40.
- Laurijssen, I., I. Glorieux, S. Koelet (2009): Afstemming van beroepsloopbanen op gezinsverantwoordelijkheden. Een longitudinale analyse van de rol van arbeidskwaliteit bij de combinatie van arbeid en gezin. Leuven: Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen (SSL rapport nr. SSL/OD2/2009.14) - TOR 2009/55.
- Koelet, S., I. Glorieux, I. Laurijssen (2009): (Te) combineren of niet? Keuze en gevolgen van de timing van gezinscommitments in de vroege arbeidscarrière. Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, SSL-rapport nr. SSL/OD2/2009.16, Leuven - TOR 2009/54.
- Koelet, S., I. Glorieux, I. Laurijssen (2009): De kaap van dertig. Een geaggregeerde sociologische analyse van hooggespannen verwachtingen en de link met tevredenheid. Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, SSL-rapport nr. SSL/OD2/2009.13, Leuven - TOR 2009/53.
- Glorieux, I., I. Laurijssen (2009): The labour market integration of ethnic minorities in Flanders. Summary of the main findings concerning the entry into the labour market of youth of migrant descent. Report for the OECD Non-Members Economies and International Migration Division, Directorate for Employment, Labour and Social Affairs, Brussel: Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2009/17.
- Glorieux, I., I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2008): Goed begonnen, half gewonnen? De integratie van allochtone jongeren op de arbeidsmarkt. Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, SSL-rapport nr. SSL/OD2/2008.10, Leuven - TOR 2008/39.
- Glorieux, I., I. Laurijssen, Y. Van Dorsselaer (2008): De intrede van allochtonen op de arbeidsmarkt. Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen, SSL-rapport nr. SSL/OD2/2008.08, Leuven - TOR 2008/38.
- De Rick, K., N. Duquet, I. Glorieux, I. Laurijssen, L. Maes, K. Saliën, Y. Van Dorsselaer (2007): Hoe maken Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk? Cohorte 1976 (Derde Golf). Technisch Rapport Gebeurtenissen. Leuven: Steunpunt Beleidsrelevant Onderzoek 'Loopbanen van leerlingen en studenten in het onderwijs en de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt, SONAR - TOR 2007/21.
- De Rick, K., N. Duquet, I. Glorieux, I. Laurijssen, L. Maes, K. Saliën, Y. Van Dorsselaer (2006): Hoe maken Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk? Cohorte 1976 (Derde Golf). Technisch rapport. Steunpunt Beleidsrelevant Onderzoek 'Loopbanen van leerlingen en studenten in het onderwijs en de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt', SONAR, Leuven - TOR 2007/20.
- Stevens, F., S. De Groof, M. Elchardus, I. Laurijssen, W. Smits (2006): Technisch verslag van het onderzoeksproject: Het spanningsveld tussen het vrijwilligerswerk in het jeugdwerk en de commercialisering van de leefwereld van jongeren. Afdeling Beleid van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel (29 blz.) - TOR 2006/16.
- Stevens, F., S. De Groof, M. Elchardus, I. Laurijssen, W. Smits (2006): Het spanningsveld tussen het vrijwilligerswerk in het jeugdwerk en de commercialisering van de leefwereld van jongeren. Nieuwe analyses. Afdeling Beleid van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel (119 blz.) - TOR 2006/15.
- Laurijssen, I. (2005): Respons en wegingscoëfficiënten SONAR-cohorten. Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2005/55.
- De Groof, S., M. Elchardus, I. Laurijssen, W. Smits, F. Stevens (2005): Het spanningsveld tussen vrijwilligerswerk in het jeugdwerk en de commercialisering van de leefwereld van jongeren. Literatuurstudie en eerste secundaire analyses. Onderzoeksgroep TOR, Vakgroep Sociologie, Vrije Universiteit Brussel - TOR 2005/45.
- Belet, H., K. De Rick, N. Duquet, I. Glorieux, I. Laurijssen, L. Maes, N. Matheus (2004): Hoe maken Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk? Cohorte 1980 (Eerste Golf). Technisch rapport. Steunpunt Beleidsrelevant Onderzoek 'Loopbanen van leerlingen en studenten in het onderwijs en de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt', Sonar - TOR 2004/56.
- Belet, H., P. Coppieters, L. Cornelissen, H. Creten, I. Glorieux, T. Dhont, I. Laurijssen, L. Maes, N. Matheus, E. Omey, T. Schatteman, P. Van der Hallen, V. Van De Velde, J. Van Overberghe, W. Van Trier, D. Verhaest, E. Verhofstadt (2004): Hoe maken Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk? Basisrapportering cohorte 1976 (tweede golf). Eindrapport PBO99: deel 2, Leuven: SONAR - TOR 2004/16.
- Belet, H., P. Coppieters, L. Cornelissen, H. Creten, I. Glorieux, I. Laurijssen, L. Maes, N. Matheus, E. Omey, T. Schatteman, P. Van der Hallen, V. Van De Velde, J. Van Overberghe, W. Van Trier, D. Verhaest, E. Verhofstadt (2003): Hoe maken Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk? Basisrapportering cohorte 1978 (eerste golf). Eindrapport PBO99: deel 1, Leuven: Sonar - TOR 2003/51.
- Belet, H., P. Coppieters, H. Creten, I. Glorieux, I. Laurijssen, E. Omey, H. Pustjens, T. Schatteman, J. Van Damme, V. Van De Velde, P. Van der Hallen, W. Van Trier, D. Verhaest, E. Verhofstadt (2003): Hoe maken Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk? Thematische analyses. Eindrapport PBO98, Leuven: Sonar - TOR 2003/50.
- Coppieters, P., H. Creten, I. Glorieux, P. Lancksweerdt, I. Laurijssen, V. Leysen, J. Meyer, E. Omey, H. Pustjens, T. Schatteman, J. Van Damme, V. Van De Velde, W. Van Trier, D. Verhaest, E. Verhofstadt (2002): Hoe maken Vlaamse jongeren de overgang van school naar werk? Basisrapportering cohorte 1976 (eerste golf). Eindrapport PBO97, Leuven: Sonar - TOR 2002/68.
- Coppieters, P., H. Creten, I. Glorieux, I. Laurijssen, E. Omey, T. Schatteman, V. Van De Velde, J. Van Damme, P. Van der Hallen, W. Van Trier (2000): Van onderwijs naar arbeidsmarkt: hoe verloopt de overgang? Een tussentijds rapport (+ bijlagen) ten behoeve van de Stuurgroep in het raam van het Programma Beleidsvoorbereidend Onderzoek 97, Sonar, Brussel - TOR 2000/54.
Working paper